su opisom, slikama iz dječjih slikovnica. Odnosno, većinom se radilo o staricama koje
su živjele same („Veštice su skoro uvek stare žene. Nijednoj mladoj i lijepoj ženi, veli
Vuk S. Karadžić, ne kažu da je veštica, nego sve babama“2
) ili na osamljenim mjestima
(najčešće zbog čudnih sklonosti koje njihovi sumještani nisu odobravali ili kojih su se
bojali), ali koje su aktivno sudjelovale u njihovim životima, jer su se bavile travarstvom,
pomagale svojim biljnim lijekovima kod raznih bolesti, ili kod poroda, s obzirom da si
siromašni puk nije mogao priuštiti liječnika.3
Prema Đorđeviću (1989:7) ima nekoliko različitih vjerovanja na koji način se
postaje vješticom. U kotarima Nevesinja i Gackog vjeruje se da je vještica žena koja se
„začedila u zao čas ili uoči kakvog velikog praznika ili uoči dvanaest velikijeh petaka u
godini“, dok se u mnogim mjestima u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini vjeruje da žensko
dijete koje se rodi u crvenoj ili krvavoj košuljici postaje vještica, a muško vukodlak.
Postoji također varijanta da ukoliko se rodi u modroj ili crnoj košuljici prvo postaje
mora, a tek udajom vještica.4 U Praputniku, u Hrvatskoj, kažu da vukodlaci i vještice
svoje moći dobivaju tek nakon 21. godine života.5
Vještice i čaranje spominju se već u statutima hrvatskih primorskih i
dalmatinskih gradova, ali različito od kasnijega teološkog pojma. „U procesima koji su
prethodili velikom progonu vještica najčešće su bile optužbe zbog vračanja, koje može
ali ne mora biti štetočinsko, bez oskvrnuća vjere i bez sudioništva vraga.“6
Iako su im pomagale, nema sumnje ni u to da je postojao određeni strah od njih,
zbog njihovog znanja i moći. Prema narodnom shvaćanju štetočinstvo i umijeće
liječenja su povezani: „Tko zna liječiti, zna i uništavati.“7 Kasnije pod utjecajem Crkve
dolazi do vjerovanja da su svoje znanje i moći dobile od samog Nečastivog, a ne od
Boga (jer svi su oni bili Božja djeca, pa zašto ih onda i oni ne bi posjedovali).
Jedno od tipičnih postupaka štetočinstva koji je iz pučke magije prešao u
teološki pojam vještičarenja, a ujedno se sačuvao u narodnom vjerovanju sve do
najnovijeg vremena je da vještice mogu kvariti i oduzimati mlijeko tuđim kravama.8
Jedan je od tipičnih postupaka9
pritom da vještica uzme komad štrika od one kuće gdje
je dojna krava, onda ga prebaci doma preko trijema, pa na taj štrik sebi doma doji tu
kravu.
Veoma su prepletena uzajamna utjecanja učenih teoloških i narodnih predodžbi
o stvaranju oblaka, nevremena, kiše, tuče i različitih nepogoda. U Poljicama10 se vjeruje
da vještica radi oblake, oluju i tuču na način da se pomokri u rupicu u zemlji, to
promiješa par puta i onda se iz rupice digne dim, iz dima nastanu oblaci, iz oblaka oluja,
a iz oluje tuča koja uništi urod na poljima. „Tuču su vještice, prema pričanju pravile i
tako da stanu na dva brijega, na svaki brijeg jednom nogom, dok među bregovima pada
tuča.“11 Čarobnjačkom umijeću pripadaju i predaje o vješticama koje su znale napraviti
da pada grad u kući ili su pustile da izađe kroz prozor te potuče cijeli kraj ili samo
posjed čovjeka kojem se želi osvetiti. Vjeruje se i da se vještice za vrijeme tuče nalaze u
oblacima i na taj način rade tuču, a obraniti se može zvonjavom zvona ili kad se puca na
vještice u oblacima blagoslovljenim prahom ili voskom, te ih je na taj način moguće
raniti ili usmrtiti, a katkada ih možemo vidjeti i u liku ptice.12
„Pričanja o vješcima i vješticama u oblacima, što donose nevrijeme i tuču,
obuhvaćaju i jedan motiv iz duboke arhaike, koji je tuđ teološkoj zamisli o vješticama.
Dobro su nam poznati iz znanstvene literature likovi táltosa, zduhača, krsnika,
benandanata13 itd., koji se s onima iz drugog kraja, ili sa zlim vješticama bore za bogat
urod i blagostanje svoga zavičaja“.14
Na području Dalmacije, umjesto likova poznatih kao blagotvorni zaštitnici, same
se vještice i vješci međusobno bore, ponajviše u oblacima. Lete u obliku gavrana i bore
se jedna s drugom u zraku „jer bi jedni rada obranit svoje selo, a drugi bi jin ga rada
obit“.15 Naprotiv, na području Istre i Hrvatskog primorja protivnici su u borbama jasno
razgraničeni. Na jednoj strani su krsnici a na drugoj zli vješci i vještice, a slično je i kod
furlanskih benandanata. Bore se najčešće u životinjskom obliku.
„...u pandanu dobrih vještaca i dobrih vještica, koji se u ovom kraju, Istri, nazivali krsnici; u
Mađarskoj, recimo, táltos, u Furlaniji benandas i tako dalje. To su, dakako opet, obilježeni pojedinci koji
se rađaju s posebnim znamenjem, u takozvanoj košuljici, odnosno tragovima amnionske vreće na sebi.
Rađaju se vrlo često sa spojenim obrvama i još nekim drugim znacima... O ishodu borbe krsnika i
štriguna ovisi i hoće li bit grašice ili ne, hoće li polje roditi dobro ili slabo i slično.“
http://www.matica.hr/HRRevija/revija302.nsf/AllWebDocs/muzur
14 Bošković-Stulli, 1991:148
15 Banović u Bošković-Stulli, 1991:1486
Krsnici, kao i benandanti i zduhaći, rađaju se u košuljici, a slično se vjeruje i o
vješticama, ali one se ne rađaju u bijeloj kao krsnici, već u crvenom ili crnom mjehuru,
a ako se javno oglasi njihovo rođenje, te vještice neće imat moć. Katkada se rađaju sa
zubima, te repom.16
Đorđević (1989:23) piše da postoje vjerovanja da vještice imaju zle oči, te da
pogledom mogu ustrijeliti čovjeka i na taj način ga srušiti s konja, ureći, pa čak i ubiti
na mjestu. Vjeruje se da vještice mogu mijenjati oblik, te poprimiti oblik neke životinje
kao što su leptir, žaba, kvočka, pura, kobila, orao, itd.17
„Veoma je rasprostranjeno vjerovanje, kao i mnoge predaje ponikle iz njega, o
vješcu (ili vještici) što spava kao obamro; iz usta mu je izašao duh u obliku muhe,
kukca, miša i sl. te luta i čini zlo ljudima. Duh se poslije vrati u tijelo, no ako su ljudi
tijelo obrnuli, životinjica ne može uć, pa vještac ili vještica umre. (...) Vjerovanja o
lutanju vještičine duše nezavisna su od vještičjih procesa i izviru iz arhaičnih mitskih
predodžbi sačuvanih u tradiciji sve do nedavnog vremena.“ (Bošković-Stulli, 1991:150-
151)
Od svih vještičjih čudnih sposobnosti i moći, talent za proricanje budućnosti je
onaj koji najviše plijeni pozornost, jer moguće je naučiti ''čarolije'' i formule, i moguće
je shvatiti i naučiti rituale, ali sposobnost gledanja u budućnost posjeduju samo neke
osobe, one koje su rođene s tom moći koju mnogi nazivaju natprirodnom.
TREBATE POMOC obratite se na mistikaokultizam@gmail.com ili na mob: 092 324 1928
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.