U etnografskim bilješkama sa
početka dvadesetog vijeka mogu se pronaći opisi rituala podsticanja plodnosti,
koji su se, kako je evidentno, potpuno izgubili u prvoj polovini prošlog
vijeka, što dokazuje koliko dugo se uspio očuvati ilirski kult plodnosti, baziran
na paganskim vjerovanjima, u našem narodu. U njima je naglašena uloga muškarca
i žene, odnosno onoga što se u drevnom vještičarstvu/paganizmu nazivalo Veliki
svećenik i Velika svećenica, koji su kroz seksualni odnos blagosiljali prirodu
i prizivali njene sile.
Iako se dolaskom monoteizma znatno potisnula paganska vjera, ili bolje rečeno, religija prirode, to nije presudno označavalo i njen kraj, prvenstveno zbog toga što su paganski obredi bili sastavni dio poljoprivrede, odnosno kulta plodnosti, bez kojeg ljudi nisu mogli živjeti. Baš zato nastaje otpor prema nametnutoj religiji i stvara se njen poseban, paralelni oblik, kojeg danas poznajemo pod pojmom "narodna religija" baziran na paganskim vjerovanjima i običajima, čija starost datira od najranijeg vremena postojanja našeg naroda, tako da često ni sami etnolozi, i antropolozi ne mogu proniknuti u potpunosti u njihovo porijeklo i simboliku.
Najgore zlo koje se moglo desiti pojavom monoteizma, prvenstveno kršćanstva i islama, jeste nasilno udaljavanje čovjeka od prirode. No, to je zapravo i bio jedini način da Crkva, unatoč prisilnom pokrštavanju i demoniziranju svega paganskog, u značajnoj mjeri potisne religiju prirode, ili preciznije - marginalizira je. Međutim, i u takvom osakaćenom obliku, bez slobode i religijske ravnopravnosti muškarca i žene, kult plodnosti je nastavio egzistirati, a supstrat nekadašnjem Velikom svećeniku i Velikoj svećenici pronađen je u braku, odnosno muž i žena su mogli u intimi svog doma ili imanja, bez ikakve osude nastaviti sa ritualnom praksom podsticanja plodnosti i očuvanju samog života.
Rogovi boga Vidasusa
Paganizam se temelji na vjerovanju kako su muškarac i žena ravnopravni te da je prvo i najstarije božanstvo u ljudskoj povijesti bila Velika Majka, ona koja je podarila život svemu, a čije tragove obožavanja nailazimo još u neolitu. Muškarac i žena također označavaju dva spola bez kojih je nemoguć život u prirodi i čije tjelesno spajanje je ništa drugo nego sam blagoslov prirode. Zbog toga su simbol paganizma oduvijek bili simboli seksualnosti i plodnosti, posebno rogovi, zmija, štap, krug, etc.
Najpouzdaniji tragovi o ilirskom kultu plodnosti vidljivi su u pojedinim dijelovima bosanske ljubavne magije, usko vezane za stimulisanje fertilnosti, gdje se jasno uočava fokus na pojedine sile stvaranja. Primjetno je kako se u magijskoj praksi potencira nagost pri izvođenju rituala naročito ako se djevojka ili žena hvataju rukama za "rogove" kuće, odnosno strehu, i tom prilikom ponavljaju magijsku formulu. Dok izgovara zakletvu ona se čvrsto drži rukama za strehu, ili je pak trese, želeći na taj način privući pažnju nikog drugog nego li samog boga Vidasusa.
Rogovi su, kako je poznato, antički simbol plodnosti i moći ali i drevno obilježje mjesečeve boginje. Prema okultnoj definiciji krov predstavlja nebeski dio kuće, kao i krošnje drveća ( grede ili "rogovi" krova su izrađeni od drveta), dok je kućni prag usko povezan sa zemljom, njegova je funkcija da označava granicu između vanjskog i unutarnjeg svijeta, kroz koji se ulazi ili izlazi, i zbog toga u narodnoj religiji BiH on označava vaginu - "ne valja da djevojka sjedi na kućnom pragu jer će teško se poroditi", etc.
U ovoj kratkoj analizi nikako se ne smije ignorirati jedan iznimno bitan podatak koji se tiče samog opisa Vidasusa, boga plodnosti i prirode, čiji su statusni simboli bili veliki rogovi na glavi, te upravo ritualni postupak hvatanja za "rogove" ima u tome svoje objašnjenje. Nagost je, isto tako, jedna od ključnih sekvenci paganskih obreda plodnosti, gdje ne postoji lažni moral, već se slavi ljepota i seksualna moć ljudskog tijela. U sačuvanim reljefnim prikazima oko boga Vidasusa uvijek plešu nage djevojke (vile, nimfe) duge raspletene kose.
Postoji još sačuvanih podataka koji potvrđuju tezu kako je riječ o Vidasusu i ritualima posvećenim upravo njemu. Naime, da bi podčinila svojoj volji muškarca, prije svega muža, žena ga diskretno pogleda kroz prste svoje ruke i tri puta ponovi formulu sa naglašenim seksualnim prizvukom: "Ti svoje roge među moje noge!". Navedeni ritual je ništa drugo nego imitacija zavođenja Vidasusa od strane njegove pratilje boginje Tane, vjerovatno u nekom od obreda obnavljanja ciklusa plodnosti. Time bi se moglo konstatirati kako se sva ljubavna magija bazira na oponašanju drevnih sila prirode ili aludiranju na njihove božanske moći, a sve u cilju spajanja i harmoniziranja sa vječnim krugom plodnosti i života. Dokaz toga su i počeci svih magijski formula koji se uvijek temelje na aludiranju "kako ja...tako da.."
Iako se dolaskom monoteizma znatno potisnula paganska vjera, ili bolje rečeno, religija prirode, to nije presudno označavalo i njen kraj, prvenstveno zbog toga što su paganski obredi bili sastavni dio poljoprivrede, odnosno kulta plodnosti, bez kojeg ljudi nisu mogli živjeti. Baš zato nastaje otpor prema nametnutoj religiji i stvara se njen poseban, paralelni oblik, kojeg danas poznajemo pod pojmom "narodna religija" baziran na paganskim vjerovanjima i običajima, čija starost datira od najranijeg vremena postojanja našeg naroda, tako da često ni sami etnolozi, i antropolozi ne mogu proniknuti u potpunosti u njihovo porijeklo i simboliku.
Najgore zlo koje se moglo desiti pojavom monoteizma, prvenstveno kršćanstva i islama, jeste nasilno udaljavanje čovjeka od prirode. No, to je zapravo i bio jedini način da Crkva, unatoč prisilnom pokrštavanju i demoniziranju svega paganskog, u značajnoj mjeri potisne religiju prirode, ili preciznije - marginalizira je. Međutim, i u takvom osakaćenom obliku, bez slobode i religijske ravnopravnosti muškarca i žene, kult plodnosti je nastavio egzistirati, a supstrat nekadašnjem Velikom svećeniku i Velikoj svećenici pronađen je u braku, odnosno muž i žena su mogli u intimi svog doma ili imanja, bez ikakve osude nastaviti sa ritualnom praksom podsticanja plodnosti i očuvanju samog života.
Rogovi boga Vidasusa
Paganizam se temelji na vjerovanju kako su muškarac i žena ravnopravni te da je prvo i najstarije božanstvo u ljudskoj povijesti bila Velika Majka, ona koja je podarila život svemu, a čije tragove obožavanja nailazimo još u neolitu. Muškarac i žena također označavaju dva spola bez kojih je nemoguć život u prirodi i čije tjelesno spajanje je ništa drugo nego sam blagoslov prirode. Zbog toga su simbol paganizma oduvijek bili simboli seksualnosti i plodnosti, posebno rogovi, zmija, štap, krug, etc.
Najpouzdaniji tragovi o ilirskom kultu plodnosti vidljivi su u pojedinim dijelovima bosanske ljubavne magije, usko vezane za stimulisanje fertilnosti, gdje se jasno uočava fokus na pojedine sile stvaranja. Primjetno je kako se u magijskoj praksi potencira nagost pri izvođenju rituala naročito ako se djevojka ili žena hvataju rukama za "rogove" kuće, odnosno strehu, i tom prilikom ponavljaju magijsku formulu. Dok izgovara zakletvu ona se čvrsto drži rukama za strehu, ili je pak trese, želeći na taj način privući pažnju nikog drugog nego li samog boga Vidasusa.
Rogovi su, kako je poznato, antički simbol plodnosti i moći ali i drevno obilježje mjesečeve boginje. Prema okultnoj definiciji krov predstavlja nebeski dio kuće, kao i krošnje drveća ( grede ili "rogovi" krova su izrađeni od drveta), dok je kućni prag usko povezan sa zemljom, njegova je funkcija da označava granicu između vanjskog i unutarnjeg svijeta, kroz koji se ulazi ili izlazi, i zbog toga u narodnoj religiji BiH on označava vaginu - "ne valja da djevojka sjedi na kućnom pragu jer će teško se poroditi", etc.
U ovoj kratkoj analizi nikako se ne smije ignorirati jedan iznimno bitan podatak koji se tiče samog opisa Vidasusa, boga plodnosti i prirode, čiji su statusni simboli bili veliki rogovi na glavi, te upravo ritualni postupak hvatanja za "rogove" ima u tome svoje objašnjenje. Nagost je, isto tako, jedna od ključnih sekvenci paganskih obreda plodnosti, gdje ne postoji lažni moral, već se slavi ljepota i seksualna moć ljudskog tijela. U sačuvanim reljefnim prikazima oko boga Vidasusa uvijek plešu nage djevojke (vile, nimfe) duge raspletene kose.
Postoji još sačuvanih podataka koji potvrđuju tezu kako je riječ o Vidasusu i ritualima posvećenim upravo njemu. Naime, da bi podčinila svojoj volji muškarca, prije svega muža, žena ga diskretno pogleda kroz prste svoje ruke i tri puta ponovi formulu sa naglašenim seksualnim prizvukom: "Ti svoje roge među moje noge!". Navedeni ritual je ništa drugo nego imitacija zavođenja Vidasusa od strane njegove pratilje boginje Tane, vjerovatno u nekom od obreda obnavljanja ciklusa plodnosti. Time bi se moglo konstatirati kako se sva ljubavna magija bazira na oponašanju drevnih sila prirode ili aludiranju na njihove božanske moći, a sve u cilju spajanja i harmoniziranja sa vječnim krugom plodnosti i života. Dokaz toga su i počeci svih magijski formula koji se uvijek temelje na aludiranju "kako ja...tako da.."
Penis i vagina
Koliko su seksualnost i plodnost bitne u ljudskoj povijesti, da bi se u njima ponekad i pretjerivalo, možda najbolje prezentuju primjeri antičkih bogova. Grčki bog Prijat, sin Dioniza i Afrodite, božanstvo sa iznimno velikim falusom, klasičan je simbol kulta obožavanja penisa koji se otrgnuo svakoj kontroli i razumu. Prije njega poznat je kult Pana, rimskog Silvana ili ilirskog Vidasusa, koji u svojoj osnovi slavi nesputanu seksualnost ali i naglašava važnost održavanja neprekidnog kontinuiteta plodnosti kao temeljne potrebe cijelog čovječanstva.
Penis je u narodnoj religiji BiH upoređen sa štapom odnosno sa drvetom. U pojedinim obredima čaranja prilikom svadbe prijatelji mladoženje, ako se žele malo našaliti sa njim, znali su prve bračne noći tiho se prišunjati kući mladoženje i uz magijsku formulu naopako okrenuti neki štap koji se nalazio u dvorištu njegovog doma, nakon čega, prema predaji, on nije mogao postići erekciju uda.
Bosanski muškarac izuzetnu pažnju poklanja svom spolovilu, vjerovatno iz razloga što se u narodnom govoru on često naziva i „muška snaga“ a ponekad i „muka“, zbog tradicionalne opsesije muškarca svojim penisom. Falus osim što predstavlja plodnost on ima i naglašena profilaktička svojstva. Da je riječ o velikoj sili na čiji će spomen ustuknuti zlo demonstrira i sljedeći primjer iz ritualne prakse naših stravarki. Dok izlijeva rastopljeno olovo u vodu stravarka iz Velike Kladuše govori: „Bježi straha tjera te očeva sprava!“. Iza izraza „očeva sprava“ aludira se zapravo na penis. U egzorcističkoj formuli iz Tešnja navodi se sljedeće:
Mrk pas vodu gazi četirima nogama,
petog repa, šestog penisa
a sedmih muda.
Ni u mudima bisaga, ni u penisu štapa... ni na mom djetetu uroka!.
Iako prema narodnom vjerovanju vaginu i penis niko ne može ureći odnosno izazvati im bolest, jer su mjesta na tijelu koja drugi ne mogu vidjeti, muškarac posjeduje iskonski strah od svakog oblika seksualne nemoći. Na osnovu toga može se zaključiti kako identifikacija muškarca sa penisom često prelazi svaku normalnu formu i nerjetko postaje opsesija. U opisu magijske zaštite penisa muškarac odlazeći u wc, kako bi mokrio, držeći ud u ruci govori:
Moj penisu, ti si gazda od cijelog dvora,
niko tebi ne naudio.
Desi li se da neki muškarac postane impotentan on će poduzeti sve moguće načine da je povrati, pa makar se u tome morao poslužiti i magijskim receptima. U Visokom muškarac koji želi povratiti potenciju jede pečene vrabce pripremljene na riži.
Sukladno tome da plodnost predstavlja u najužem pojmu i sreću, koja se opet identificira sa samim životom, seksualno funkcionalan penis je za svakog muškarca izvor životne sreće i vitalnosti. Pogledavši ga kroz raširene prste ruke muškarac mu se obraća magijskom formulom:
Penisu moj, ja gledam kroz ove prste;
u tebe su male oči al' velike moći,
ti vidiš u danu kao i u noći,
da mi dadeš sreću i nikad ne susto
i uvijek mene sretna učinio.
Ono što je još interesantno jeste da ritualni pokret progledavanja kroz raširene prste je uobičajen i karakterističan za bosansku ljubavnu magiju, kada djevojka ili supruga raširi prste i kroz njih gleda u muškarca kojeg želi ili voli, prateći taj postupak nekom kratkom ljubavnom formulom. Na primjer, djevojka krišom gleda kroz prste desne ruke i tri puta ponovi formulu:
Milo gledaš N u mene,
biser nižeš,
za mnom dušu daješ,
elzalif amin veledalin amin.
Da bi muškarac generalno bio zadovoljan svojim penisom, osim dobre erekcije, teži se i ka obilnom svršavanju koje garantira u načelu i samu plodnost. No, osim što je sperma u narodnom govoru „sjeme života“, ona poput penisa ima profilaktična svojstva, posebno ona koja ga trebaju zaštititi od čarolija koje rade žene a naročito onih usmjereni ka spolnoj nemoći. Kada muškarac mastrubira i svrši on taj čin poprati sljedećom magijskom formulom:
Kako god sam ja svršio,
tako mi sreća drkala po svijetu,
i mene nikad žensko ne moglo začarati.
Koliko su seksualnost i plodnost bitne u ljudskoj povijesti, da bi se u njima ponekad i pretjerivalo, možda najbolje prezentuju primjeri antičkih bogova. Grčki bog Prijat, sin Dioniza i Afrodite, božanstvo sa iznimno velikim falusom, klasičan je simbol kulta obožavanja penisa koji se otrgnuo svakoj kontroli i razumu. Prije njega poznat je kult Pana, rimskog Silvana ili ilirskog Vidasusa, koji u svojoj osnovi slavi nesputanu seksualnost ali i naglašava važnost održavanja neprekidnog kontinuiteta plodnosti kao temeljne potrebe cijelog čovječanstva.
Penis je u narodnoj religiji BiH upoređen sa štapom odnosno sa drvetom. U pojedinim obredima čaranja prilikom svadbe prijatelji mladoženje, ako se žele malo našaliti sa njim, znali su prve bračne noći tiho se prišunjati kući mladoženje i uz magijsku formulu naopako okrenuti neki štap koji se nalazio u dvorištu njegovog doma, nakon čega, prema predaji, on nije mogao postići erekciju uda.
Bosanski muškarac izuzetnu pažnju poklanja svom spolovilu, vjerovatno iz razloga što se u narodnom govoru on često naziva i „muška snaga“ a ponekad i „muka“, zbog tradicionalne opsesije muškarca svojim penisom. Falus osim što predstavlja plodnost on ima i naglašena profilaktička svojstva. Da je riječ o velikoj sili na čiji će spomen ustuknuti zlo demonstrira i sljedeći primjer iz ritualne prakse naših stravarki. Dok izlijeva rastopljeno olovo u vodu stravarka iz Velike Kladuše govori: „Bježi straha tjera te očeva sprava!“. Iza izraza „očeva sprava“ aludira se zapravo na penis. U egzorcističkoj formuli iz Tešnja navodi se sljedeće:
Mrk pas vodu gazi četirima nogama,
petog repa, šestog penisa
a sedmih muda.
Ni u mudima bisaga, ni u penisu štapa... ni na mom djetetu uroka!.
Iako prema narodnom vjerovanju vaginu i penis niko ne može ureći odnosno izazvati im bolest, jer su mjesta na tijelu koja drugi ne mogu vidjeti, muškarac posjeduje iskonski strah od svakog oblika seksualne nemoći. Na osnovu toga može se zaključiti kako identifikacija muškarca sa penisom često prelazi svaku normalnu formu i nerjetko postaje opsesija. U opisu magijske zaštite penisa muškarac odlazeći u wc, kako bi mokrio, držeći ud u ruci govori:
Moj penisu, ti si gazda od cijelog dvora,
niko tebi ne naudio.
Desi li se da neki muškarac postane impotentan on će poduzeti sve moguće načine da je povrati, pa makar se u tome morao poslužiti i magijskim receptima. U Visokom muškarac koji želi povratiti potenciju jede pečene vrabce pripremljene na riži.
Sukladno tome da plodnost predstavlja u najužem pojmu i sreću, koja se opet identificira sa samim životom, seksualno funkcionalan penis je za svakog muškarca izvor životne sreće i vitalnosti. Pogledavši ga kroz raširene prste ruke muškarac mu se obraća magijskom formulom:
Penisu moj, ja gledam kroz ove prste;
u tebe su male oči al' velike moći,
ti vidiš u danu kao i u noći,
da mi dadeš sreću i nikad ne susto
i uvijek mene sretna učinio.
Ono što je još interesantno jeste da ritualni pokret progledavanja kroz raširene prste je uobičajen i karakterističan za bosansku ljubavnu magiju, kada djevojka ili supruga raširi prste i kroz njih gleda u muškarca kojeg želi ili voli, prateći taj postupak nekom kratkom ljubavnom formulom. Na primjer, djevojka krišom gleda kroz prste desne ruke i tri puta ponovi formulu:
Milo gledaš N u mene,
biser nižeš,
za mnom dušu daješ,
elzalif amin veledalin amin.
Da bi muškarac generalno bio zadovoljan svojim penisom, osim dobre erekcije, teži se i ka obilnom svršavanju koje garantira u načelu i samu plodnost. No, osim što je sperma u narodnom govoru „sjeme života“, ona poput penisa ima profilaktična svojstva, posebno ona koja ga trebaju zaštititi od čarolija koje rade žene a naročito onih usmjereni ka spolnoj nemoći. Kada muškarac mastrubira i svrši on taj čin poprati sljedećom magijskom formulom:
Kako god sam ja svršio,
tako mi sreća drkala po svijetu,
i mene nikad žensko ne moglo začarati.
Obrezivanje penisa ili sunet
(cirkumcizija) poznat je dio tradicije kod Arapa i Židova te prema nekim
podacima sva tri božija poslanika (Mojsije, Isus i Muhamed) bili su obrezani,
što je zapravo jedno od glavnih obilježja samog monoteizma. Postoje i neke
indicije kako je i prije ovih poznatih podataka postojalo obrezivanje kod
određenih naroda te da ono nije originalni proizvod jednoboštva. No, kako bilo,
odstranjivanje jednog dijela kožice sa penisa, osim što je izuzetno korisno
zbog zdravlja samog muškarca, postalo je i dijelom magijskih vjerovanja, koja
opet imaju vezu sa plodnošću i prizivanjem sreće.
Od različitih vjerovanja najčešća su bila sljedeća: u narodu se neobrezan penis naziva „pasjim“, jer navodno najviše podsjeća na spolni organ te životinje, i kao takav smatra se nečistim, prljavim. U Bosni se, isto tako, vjerovalo da je jako dobro doći do kožice obrezanog čifuta (Židova), jer su oni bili poznati kao izuzetno škrt narod, a od škrtica se uvijek kroz rituale prizivanje sreće gledalo da se nešto dobije, pošto je posuđeni novac ili predmet privlačio novu sreću. Kada bi se došlo u posjed kožice od čifuta, onda se govorilo: „Kako je god ovaj glavić sretno obrezan, tako moja sreća sretna bila!“
Prema kazivanju umre li neosunećeno dijete hodža mu prilikom pripreme dženaze slomi mali prst desne ruke, jer navodno nije dobro da se ukopa bez takvog postupka. Zbog čega je tako nisam uspio doznati mada postoji indicija utemeljena na vjerovanju da dječak postaje musliman tek kada se osuneti. Evidentno je da mali prst predstavlja zamjenu za penis, a njegovo lomljenje supstitut obrezivanju, što je vrlo logičan zaključak koji ima uporište u ljubavnoj magiji. Naime, mladić kad želi osvojiti magijom neku djevojku ubode se u mali prst desne ruke i kapne tri kapljice na kocku šećera i podmetne joj u šoljicu kahve. No, kako sam uspio zabilježiti od informatorice ona da je muško nikad ne bi to uradila jer " tako slabiš svoju snagu i život!", što nas opet vraća na narodni izraz za penis - muška snaga.
Nakon što se dječak obreže kožica se osuši i baci pijetlu da je pojede kako bi dječak, kad odraste, poprimio spolnu moć pijetla, koji važi kao izuzetno plodna i seksualno aktivna životinja.
paganski bog plodnosti
Od različitih vjerovanja najčešća su bila sljedeća: u narodu se neobrezan penis naziva „pasjim“, jer navodno najviše podsjeća na spolni organ te životinje, i kao takav smatra se nečistim, prljavim. U Bosni se, isto tako, vjerovalo da je jako dobro doći do kožice obrezanog čifuta (Židova), jer su oni bili poznati kao izuzetno škrt narod, a od škrtica se uvijek kroz rituale prizivanje sreće gledalo da se nešto dobije, pošto je posuđeni novac ili predmet privlačio novu sreću. Kada bi se došlo u posjed kožice od čifuta, onda se govorilo: „Kako je god ovaj glavić sretno obrezan, tako moja sreća sretna bila!“
Prema kazivanju umre li neosunećeno dijete hodža mu prilikom pripreme dženaze slomi mali prst desne ruke, jer navodno nije dobro da se ukopa bez takvog postupka. Zbog čega je tako nisam uspio doznati mada postoji indicija utemeljena na vjerovanju da dječak postaje musliman tek kada se osuneti. Evidentno je da mali prst predstavlja zamjenu za penis, a njegovo lomljenje supstitut obrezivanju, što je vrlo logičan zaključak koji ima uporište u ljubavnoj magiji. Naime, mladić kad želi osvojiti magijom neku djevojku ubode se u mali prst desne ruke i kapne tri kapljice na kocku šećera i podmetne joj u šoljicu kahve. No, kako sam uspio zabilježiti od informatorice ona da je muško nikad ne bi to uradila jer " tako slabiš svoju snagu i život!", što nas opet vraća na narodni izraz za penis - muška snaga.
Nakon što se dječak obreže kožica se osuši i baci pijetlu da je pojede kako bi dječak, kad odraste, poprimio spolnu moć pijetla, koji važi kao izuzetno plodna i seksualno aktivna životinja.
paganski bog plodnosti
Vagina
Strah od vagine ili općenito žene proizveo je i kroz mitološke predaje mnogobrojne predstave o ženi simbolu zla, manifestiran u obličju raznih demonskih bića, a među najstarijim zabilježenim je onaj o Tiamat. Porijeklo tog neracionalnog straha treba, prije svega, tražiti u samoj fizionomiji ženskog tijela. Vagina je naziv koja potječe od istoimene latinske riječi koja doslovno znači "korice mača". U odnosu na penis, koji je isturen i sasvim vidljiv na tijelu, vagina je uvučena u tijelo i kao takva kroz mnoga stoljeća bila je potpuna nepoznanica za ljudsko poimanje te idealna tema za sve vrste maštoviti predodžbi i fikcija. Čak i njen vizualni oblik, prvenstveno zbog pubičnih dlaka i klitorisa, stvarao je dojam nečeg mističnog i prepunog opasnosti, što je kod pojedinih kreatora mitova i legendi izazivalo bojazan i podsticalo krajnje nerealne predodžbe. Iracionalni strah od žene kod muškarca nikada nije prestao i nasilje nad ženom, posebno silovanje je, suprotno od klasičnog mišljenja, zapravo jedan od rudimenata tog vremena, nuspojava neprevaziđene fobije a ne nekontrolisane strasti i požude. Monoteizam i patrijarhat iznikli su na tom istom strahu, jer sve ono što se desilo od kraja matrijarhata bilo je ciljano usmjereno protiv žene, izopćavalo je i pretvaralo u najranjiviju skupinu društva.
Mjesečnica je prirodna pojava i samim time autentična manifestacija sila prirode u čovjeku odnosno ženi. Prva menstruacija, koja nagovještava period plodnosti, kod djevojke naziva se menarha i u svom početku je neredovita tojest nestabilna što prilično uvjerljivo aludira na pojedine dijelove bosanskog narodnog kalendara. Naime, u periodu od 14.februara (točno u podne - najviša točka Sunca) do 14.marta, isto do podneva, traje vladavina Veljače, iznimno vremenski nestabilnog perioda zime, kada se po narodnom tumačenju tuku bura (sjever) i jugo. Odmah iza nje nastupa sedmodnevni period koji se zove Baba i koji je isto tako hirovit, nepredvidiv i često ekstreman - u toku dana desi se da pada snijeg, puše a onda se pojavi Sunce, itd. Oba naziva, Veljača i Baba, savršeno dobro opisuju sazrijevanje žene, hormonalni ciklus, predmenstrualni sindrom, koji završava tako da odmah nakon Babe dolazi sedmodnevni period koji se naziva Did (naši su ga stari zvali Did Grgo), "koji je dobre ćudi jer u njemu počinje sjetva krompira!" Ako se složimo da su krompiri nalik testisima te da je polaganje sjemena u zemlju čin oplodnje, onda vrlo lako dođemo do zaključka zašto nakon završetka perioda Dida nastupa period od devet dana, u kojima se, svaka tri dana, smjeni novi naziv nemirnih i razigrani bića odnosno djece, koju naš narod naziva Stablići, Kablići i Štapići. U skoro svim tradicionalnim pričama našeg naroda navodi se postojanje tri sina koji su glavni akteri svega dešavanja. Isto tako, mislim da nije posebno ni potrebno naglašavati da devet dana predstavlja devet mjeseci trudnoće. Zanimljivo je i to da se taj cjelokupni ciklus proteže na februar, mart i završava početkom aprila kada počinje nezaustavljivo buđenje i bujanje prirode.
Narodni kalendar je zapravo kalendar poljoprivrede i kao takav prati prirodne cikluse koji se manifestiraju kroz stara božanstva bosanskog kulta plodnosti i samim time je njegov autentični primjer.
Strah od vagine ili općenito žene proizveo je i kroz mitološke predaje mnogobrojne predstave o ženi simbolu zla, manifestiran u obličju raznih demonskih bića, a među najstarijim zabilježenim je onaj o Tiamat. Porijeklo tog neracionalnog straha treba, prije svega, tražiti u samoj fizionomiji ženskog tijela. Vagina je naziv koja potječe od istoimene latinske riječi koja doslovno znači "korice mača". U odnosu na penis, koji je isturen i sasvim vidljiv na tijelu, vagina je uvučena u tijelo i kao takva kroz mnoga stoljeća bila je potpuna nepoznanica za ljudsko poimanje te idealna tema za sve vrste maštoviti predodžbi i fikcija. Čak i njen vizualni oblik, prvenstveno zbog pubičnih dlaka i klitorisa, stvarao je dojam nečeg mističnog i prepunog opasnosti, što je kod pojedinih kreatora mitova i legendi izazivalo bojazan i podsticalo krajnje nerealne predodžbe. Iracionalni strah od žene kod muškarca nikada nije prestao i nasilje nad ženom, posebno silovanje je, suprotno od klasičnog mišljenja, zapravo jedan od rudimenata tog vremena, nuspojava neprevaziđene fobije a ne nekontrolisane strasti i požude. Monoteizam i patrijarhat iznikli su na tom istom strahu, jer sve ono što se desilo od kraja matrijarhata bilo je ciljano usmjereno protiv žene, izopćavalo je i pretvaralo u najranjiviju skupinu društva.
Mjesečnica je prirodna pojava i samim time autentična manifestacija sila prirode u čovjeku odnosno ženi. Prva menstruacija, koja nagovještava period plodnosti, kod djevojke naziva se menarha i u svom početku je neredovita tojest nestabilna što prilično uvjerljivo aludira na pojedine dijelove bosanskog narodnog kalendara. Naime, u periodu od 14.februara (točno u podne - najviša točka Sunca) do 14.marta, isto do podneva, traje vladavina Veljače, iznimno vremenski nestabilnog perioda zime, kada se po narodnom tumačenju tuku bura (sjever) i jugo. Odmah iza nje nastupa sedmodnevni period koji se zove Baba i koji je isto tako hirovit, nepredvidiv i često ekstreman - u toku dana desi se da pada snijeg, puše a onda se pojavi Sunce, itd. Oba naziva, Veljača i Baba, savršeno dobro opisuju sazrijevanje žene, hormonalni ciklus, predmenstrualni sindrom, koji završava tako da odmah nakon Babe dolazi sedmodnevni period koji se naziva Did (naši su ga stari zvali Did Grgo), "koji je dobre ćudi jer u njemu počinje sjetva krompira!" Ako se složimo da su krompiri nalik testisima te da je polaganje sjemena u zemlju čin oplodnje, onda vrlo lako dođemo do zaključka zašto nakon završetka perioda Dida nastupa period od devet dana, u kojima se, svaka tri dana, smjeni novi naziv nemirnih i razigrani bića odnosno djece, koju naš narod naziva Stablići, Kablići i Štapići. U skoro svim tradicionalnim pričama našeg naroda navodi se postojanje tri sina koji su glavni akteri svega dešavanja. Isto tako, mislim da nije posebno ni potrebno naglašavati da devet dana predstavlja devet mjeseci trudnoće. Zanimljivo je i to da se taj cjelokupni ciklus proteže na februar, mart i završava početkom aprila kada počinje nezaustavljivo buđenje i bujanje prirode.
Narodni kalendar je zapravo kalendar poljoprivrede i kao takav prati prirodne cikluse koji se manifestiraju kroz stara božanstva bosanskog kulta plodnosti i samim time je njegov autentični primjer.
Magijska moć menstruacije
Kad žena ima menstrualni ciklus, ona kaže ovu formulu:
Mužu moj, došao je penis tvoj da uđe u vaginu moju.
Ali zabranjuje crveni kralj moj,
crveni je glavić tvoj a crven je kralj moj,
a sretan je opet crveni glavić tvoj.
Evo dajem ti crvenog kralja mog za sreću tvoju!
Onda muž ugura svoj penis u njenu krvavu vaginu i izvadi ga van, onda se vjerovalo da će ga pratiti sreća kamo god da krene.
Ako voćke ne rode, onda žena koja osim svog muža nije imala drugog muškarca, opere vaginu dok joj traje menstrualni ciklus, pa tom vodom zalije voćke i govori:
Evo došao je cvit, da procvatete za cili svit!
Kako ja ne mogla biti brez mog cvita,
tako vi ne mogle biti brez ploda!
Magijska moć posebno se pridavala činu defloracije odnosno krvi koja bi se tada pojavila iz vagine. Kada bi muškarac obavio snošaj sa djevicom na tvrdoj zemlji, on bi rekao formulu:
Kako god je ova zemlja, na kojoj smo vodili ljubav tvrda,
tako i meni sreća tvrda bila,
niko mi ne mogao nauditi!
Onda ako mora ići na suđenje, vjeruje se, sudac ga neće moći osuditi tojest odrediti mu kaznu.
I sama moć vagine djelila se prema tome da li je žena djevica, spolno aktivna, udana, ili razvedena, udovica odnosno koja ne prakticira seks. Određena apotropejska moć od davnina se pridavala ženama za koje se mislilo da nisu spolno aktivne poput udovica ili razvedenih žena. U slučaju da u nekoj familiji umiru djeca, trudna žena bi gledala da prije poroda sakupi od devet udovica po jednu krpicu i od toga sašije djetetu košulju. Time mu je osiguravala zaštitu od smrti. Slično tome, najboljom stravarkom koja liječi od zla često se smatrala ona koja je razvedena, vjerovatno zbog aludiranja na to da je prekinula spolnu povezanost sa muškarcem.
Nakon što rodi, narednih 40 dana, ženi je bilo zabranjeno da ima spolni odnos, što se može dovesti u vezu sa tabuom Velike Majke, jer se vjeruje kako je žena u tom periodu jednom nogom u grobu (pojam zemlje odnosno Velike Majke) i u fazi je oporavka i regeneracije te se ne smije izlagati energiji koju proizvodi koitus. No, nakon toga, žena ponovo postaje nositelj seksualne moći koju koristi za nastavak reprodukcije. U podsticanju plodnosti žena se poziva na vaginu kroz magijsku formulu, na primjer, dok sije grah ona ponavlja:
Ohmarci k'o ohanjci,
kuh'o se k'o repa,
bio sladak k'o moja vagina!
Žena u braku tojest žena koja je seksualno aktivna, pak, akumulira najviše energije plodnosti te je u maksimalnoj mjeri koristi za sve ono što prethodi stvaranju ploda. Pojam vagine je najčešći u ljubavnoj magiji, kada žene stavljaju ili brišu po vagini kocke šećera i stavljaju ih mužu u kahvu. Za ženu se tvrdi u bosanskoj magiji da posjeduje dvije vrste krvi; prva ima moć da zaludi određenog muškarca a druga da zauzda njegovu narav i bijes. Vrlo jaka snaga se krije u menstrualnoj krvi i njena čarobnost se temelji na broju 40.
Od pojedinih informatorica starije životne dobi čuo sam kako su žene u prošlosti uvijek forsirale da se idu prve okupati nakon spolnog snošaja, a tek nakon nje muž. Čim bi se istuširale, izlile bi prljavu vodu iz banje i okrenule je naopako, izgovarajući magijsku formulu. Muž kada bi došao da se okupa okrenuo bi banju i tada bi ga navodno, „pogodila“ čarolija kojom bi žena htjela steći dominaciju nad njim. Isto tako, u namjeri da čvrsto veže muža za sebe supruga pod bračni ležaj, tačno na sredinu gdje su im smješteni spolni organi kada leže, postavi devet kocki šećera. Na svakoj od njih prethodno je kapnula po tri kapi krvi i izgovorila magijsku formulu. Te noći njen je zadatak da vodi ljubav sa mužem a od sutra da mu te kocke šećera stavlja u kahvu ili neko drugo piće.
Osim navedenog iskorištavanje energije koja nastaje usljed spolnog čina vrlo je poznato u drugim oblicima bosanske magije, posebno onoj koju nazivamo bijela magija. Kada želi muža odvratiti od alkohola supruga uzme šaku zemlje ispod ćuprije, zamota je u krpu i stavi ispod bračnog ležaja. Zatim treba da vodi ljubav sa njim a ujutro izvadi zemlju ispod kreveta i kroz naredni period daje mu po malo te zemlje u jelo ili razmuti u piću.
Ako se muž priprema na odlazak na važan put onda on vodi ljubav sa suprugom te na kraju kaže:
Kako je tebi, ženo, sladak ovaj snošaj,
tako tebe i mene slatka sreća pratila!
Zatim skine kaput i njime pokrije njenu vaginu govoreći:
Evo tebi stari kaput a ja idem sa srećom na put!
Potom ženi tri puta po malo gurne penis u anus.
Sperma proistekla nakon spolnog čina, posebno ona pomiješana sa vaginalnim sokom, predstavlja seksualni sakrament čija je moć u tome da ukoliko se apsorbira na krpu može kasnije poslužiti u pojedinim magijskim ritualima.
Kad žena ima menstrualni ciklus, ona kaže ovu formulu:
Mužu moj, došao je penis tvoj da uđe u vaginu moju.
Ali zabranjuje crveni kralj moj,
crveni je glavić tvoj a crven je kralj moj,
a sretan je opet crveni glavić tvoj.
Evo dajem ti crvenog kralja mog za sreću tvoju!
Onda muž ugura svoj penis u njenu krvavu vaginu i izvadi ga van, onda se vjerovalo da će ga pratiti sreća kamo god da krene.
Ako voćke ne rode, onda žena koja osim svog muža nije imala drugog muškarca, opere vaginu dok joj traje menstrualni ciklus, pa tom vodom zalije voćke i govori:
Evo došao je cvit, da procvatete za cili svit!
Kako ja ne mogla biti brez mog cvita,
tako vi ne mogle biti brez ploda!
Magijska moć posebno se pridavala činu defloracije odnosno krvi koja bi se tada pojavila iz vagine. Kada bi muškarac obavio snošaj sa djevicom na tvrdoj zemlji, on bi rekao formulu:
Kako god je ova zemlja, na kojoj smo vodili ljubav tvrda,
tako i meni sreća tvrda bila,
niko mi ne mogao nauditi!
Onda ako mora ići na suđenje, vjeruje se, sudac ga neće moći osuditi tojest odrediti mu kaznu.
I sama moć vagine djelila se prema tome da li je žena djevica, spolno aktivna, udana, ili razvedena, udovica odnosno koja ne prakticira seks. Određena apotropejska moć od davnina se pridavala ženama za koje se mislilo da nisu spolno aktivne poput udovica ili razvedenih žena. U slučaju da u nekoj familiji umiru djeca, trudna žena bi gledala da prije poroda sakupi od devet udovica po jednu krpicu i od toga sašije djetetu košulju. Time mu je osiguravala zaštitu od smrti. Slično tome, najboljom stravarkom koja liječi od zla često se smatrala ona koja je razvedena, vjerovatno zbog aludiranja na to da je prekinula spolnu povezanost sa muškarcem.
Nakon što rodi, narednih 40 dana, ženi je bilo zabranjeno da ima spolni odnos, što se može dovesti u vezu sa tabuom Velike Majke, jer se vjeruje kako je žena u tom periodu jednom nogom u grobu (pojam zemlje odnosno Velike Majke) i u fazi je oporavka i regeneracije te se ne smije izlagati energiji koju proizvodi koitus. No, nakon toga, žena ponovo postaje nositelj seksualne moći koju koristi za nastavak reprodukcije. U podsticanju plodnosti žena se poziva na vaginu kroz magijsku formulu, na primjer, dok sije grah ona ponavlja:
Ohmarci k'o ohanjci,
kuh'o se k'o repa,
bio sladak k'o moja vagina!
Žena u braku tojest žena koja je seksualno aktivna, pak, akumulira najviše energije plodnosti te je u maksimalnoj mjeri koristi za sve ono što prethodi stvaranju ploda. Pojam vagine je najčešći u ljubavnoj magiji, kada žene stavljaju ili brišu po vagini kocke šećera i stavljaju ih mužu u kahvu. Za ženu se tvrdi u bosanskoj magiji da posjeduje dvije vrste krvi; prva ima moć da zaludi određenog muškarca a druga da zauzda njegovu narav i bijes. Vrlo jaka snaga se krije u menstrualnoj krvi i njena čarobnost se temelji na broju 40.
Od pojedinih informatorica starije životne dobi čuo sam kako su žene u prošlosti uvijek forsirale da se idu prve okupati nakon spolnog snošaja, a tek nakon nje muž. Čim bi se istuširale, izlile bi prljavu vodu iz banje i okrenule je naopako, izgovarajući magijsku formulu. Muž kada bi došao da se okupa okrenuo bi banju i tada bi ga navodno, „pogodila“ čarolija kojom bi žena htjela steći dominaciju nad njim. Isto tako, u namjeri da čvrsto veže muža za sebe supruga pod bračni ležaj, tačno na sredinu gdje su im smješteni spolni organi kada leže, postavi devet kocki šećera. Na svakoj od njih prethodno je kapnula po tri kapi krvi i izgovorila magijsku formulu. Te noći njen je zadatak da vodi ljubav sa mužem a od sutra da mu te kocke šećera stavlja u kahvu ili neko drugo piće.
Osim navedenog iskorištavanje energije koja nastaje usljed spolnog čina vrlo je poznato u drugim oblicima bosanske magije, posebno onoj koju nazivamo bijela magija. Kada želi muža odvratiti od alkohola supruga uzme šaku zemlje ispod ćuprije, zamota je u krpu i stavi ispod bračnog ležaja. Zatim treba da vodi ljubav sa njim a ujutro izvadi zemlju ispod kreveta i kroz naredni period daje mu po malo te zemlje u jelo ili razmuti u piću.
Ako se muž priprema na odlazak na važan put onda on vodi ljubav sa suprugom te na kraju kaže:
Kako je tebi, ženo, sladak ovaj snošaj,
tako tebe i mene slatka sreća pratila!
Zatim skine kaput i njime pokrije njenu vaginu govoreći:
Evo tebi stari kaput a ja idem sa srećom na put!
Potom ženi tri puta po malo gurne penis u anus.
Sperma proistekla nakon spolnog čina, posebno ona pomiješana sa vaginalnim sokom, predstavlja seksualni sakrament čija je moć u tome da ukoliko se apsorbira na krpu može kasnije poslužiti u pojedinim magijskim ritualima.
Degradacija seksualnosti
Priroda je sama po sebi najveći oltar koji postoji na svijetu, što su zasigurno dobro znali naši preci, kao i činjenica da poštujući prirodne sile mi se vraćamo sami sebi, produhovljujemo se ili resetiramo. Njena zadivljujuća manifestacija ogleda se i u čudesnoj simbiozi muškarca i žene, koji kao par, kroz rituale plodnosti, postižu efekat sklada i harmonije s tom energijom, stapaju se u njoj, i na taj način još jače povezuju svoja fizička tijela i mentalnu energiju. To je u mnogočemu izazivalo pozitivne reakcije i svakako činilo njihov brak još čvrščim a familiju složnijom, jer osim čulnog zadovoljstva, par se trudio probuditi plodnost u svom životnom okruženju, obezbjediti što bolju žetvu, urod plodova, te istovremeno protjerati sve sile zla koje su u vječnoj borbi protiv života i sila dobra.
Taj izrazito socijalan kult uništio je u dobroj mjeri monoteizam svojom uskogrudnošću i nesklonosti ka bilo kakvoj toleranciji prema drugačijem te nasilnom dekadencijom ove izvanredne religijsko-magijske prakse pretvorio ljude u osobe koje od rođenja moraju potiskivati spolnu energiju u sebe. No, kada pažljivije analiziramo predaju o Adamu i Evi, posebno sa gledišta bogumila, dolazimo do prilično zanimljivih zaključaka koji nam predočavaju jednu sasvim drugačiju sliku od one koju fanatični tumači religije vijekovima nameću. Naime, sasvim je očito kako je zapravo urođena ljudska radoznalost otvorila put buđenju seksualnosti i tako postala sinonimom za iskonski grijeh te kažnjena protjerivanjem iz Raja, iz mjesta punog obilja i plodova u divlje predjele, gdje su prvi mitološki ljudi morali početi stvarati život i plodnost (hranu). Isto tako, kada sagledamo i drugu verziju, onu u koju je uključena zmija, opet dolazimo do slične interpretacije po kojoj je zmija, praiskonski simbol plodnosti, probudila u Adamu i Evi spolnost i želju za fertilnosti, kako bi time stekli samosvijest i kontrolu nad svojim životom i, na neki način, postali neovisni spram Boga. Zbog toga je neshvatljiva ta bespotreba degradacija sasvim prirodne i urođene ljudske potrebe za zdravom seksualnošću, koja se od postanka svijeta upotrebljavala za potpuno praktične svrhe, te rezultirala time da mi u 21.stoljeću moramo ponovo otkrivati ono što su već u dalekim vremenima znali naši paganski preci.
Iako to nije originalna izjava Aleistera Crowleya, prigodno ga je citirati ovom prilikom i navesti njegov zaključak kako je potiskivanje spolnog nagona glavni uzrok za perverzije svih oblika, za agresiju i sve druge anomalije modernog svijeta. Seksualna frustriranost današnjeg čovjeka, koja je bila nepojmljiva za ljude u antičkom dobu, rezultat je sustavnog uništavanja spolne svijesti u monoteizmu, koji je ženu podčinio i predstavio nižim bićem, dovodeći je pod pojam "stroj za rađanje" a muškarcu nametnuo seks isključivo kao potrebu za stvaranjem potomstva. Sve drugo, posebno uživanje u spolnom činu, proglašeno je nepoželjnim jer, kako je poznato, od samog početka monoteizam se na sve načine trudio čovjeka odvojiti od prirode, njegove iskonske kolijevke.
Mržnja prema seksu je jako naglašena u kršćanstvu gdje se promovira fantastična i krajnje nerazumna teorija kako je Isus nastao natprirodnim putem, a nikako spolnim činom, te nerazumna sklonost klera, naročito u katoličanstvu, da život provedu u celibatu, što je potpuno ekstremno i krajnje neprirodno stanje za bilo kojeg čovjeka. Kakve je to devijacije probudilo najbolje nam svjedoče masovni slučajevi pedofilije, ali i drugih nastranosti, među katoličkim svećenicima koji su šokirali cio svijet. Nešto slično pronalazimo u islamu gdje je prisutan neshvatljiv strah pred ženom, njenim tijelom i općenito seksualnošću. Potreba da se žena u potpunosti prekrije odjećom, kako ni na koji način ne bi otkrivala ništa od onog što je čini ženskim bićem, također je prouzročilo pojavu pedofilije, ili čak u pojedinim afričkim zemljama potpuno ne-islamski običaj obrezivanja žena, koje osim tjelesnog osakaćivanja, ali i traumatičnog iskustva, napravi od nje često potpuno aseksualnu osobu.
Jedan od glavnih korijena povijesnog straha muškarca pred ženom, posebno nametanjem kulta superiornog muškarca, je i u njenoj prirodnoj sposobnosti da znatno duže uživa u seksualnom sjedinjenju te nakon orgazma, već poslije dvije minute, žena može započeti sa novim spolnim činom dok je prosječnom muškarcu iza orgazma potrebno 15-20 minuta da postigne ponovnu erekciju i samim time bude sposoban za novi koitus.
Priroda je sama po sebi najveći oltar koji postoji na svijetu, što su zasigurno dobro znali naši preci, kao i činjenica da poštujući prirodne sile mi se vraćamo sami sebi, produhovljujemo se ili resetiramo. Njena zadivljujuća manifestacija ogleda se i u čudesnoj simbiozi muškarca i žene, koji kao par, kroz rituale plodnosti, postižu efekat sklada i harmonije s tom energijom, stapaju se u njoj, i na taj način još jače povezuju svoja fizička tijela i mentalnu energiju. To je u mnogočemu izazivalo pozitivne reakcije i svakako činilo njihov brak još čvrščim a familiju složnijom, jer osim čulnog zadovoljstva, par se trudio probuditi plodnost u svom životnom okruženju, obezbjediti što bolju žetvu, urod plodova, te istovremeno protjerati sve sile zla koje su u vječnoj borbi protiv života i sila dobra.
Taj izrazito socijalan kult uništio je u dobroj mjeri monoteizam svojom uskogrudnošću i nesklonosti ka bilo kakvoj toleranciji prema drugačijem te nasilnom dekadencijom ove izvanredne religijsko-magijske prakse pretvorio ljude u osobe koje od rođenja moraju potiskivati spolnu energiju u sebe. No, kada pažljivije analiziramo predaju o Adamu i Evi, posebno sa gledišta bogumila, dolazimo do prilično zanimljivih zaključaka koji nam predočavaju jednu sasvim drugačiju sliku od one koju fanatični tumači religije vijekovima nameću. Naime, sasvim je očito kako je zapravo urođena ljudska radoznalost otvorila put buđenju seksualnosti i tako postala sinonimom za iskonski grijeh te kažnjena protjerivanjem iz Raja, iz mjesta punog obilja i plodova u divlje predjele, gdje su prvi mitološki ljudi morali početi stvarati život i plodnost (hranu). Isto tako, kada sagledamo i drugu verziju, onu u koju je uključena zmija, opet dolazimo do slične interpretacije po kojoj je zmija, praiskonski simbol plodnosti, probudila u Adamu i Evi spolnost i želju za fertilnosti, kako bi time stekli samosvijest i kontrolu nad svojim životom i, na neki način, postali neovisni spram Boga. Zbog toga je neshvatljiva ta bespotreba degradacija sasvim prirodne i urođene ljudske potrebe za zdravom seksualnošću, koja se od postanka svijeta upotrebljavala za potpuno praktične svrhe, te rezultirala time da mi u 21.stoljeću moramo ponovo otkrivati ono što su već u dalekim vremenima znali naši paganski preci.
Iako to nije originalna izjava Aleistera Crowleya, prigodno ga je citirati ovom prilikom i navesti njegov zaključak kako je potiskivanje spolnog nagona glavni uzrok za perverzije svih oblika, za agresiju i sve druge anomalije modernog svijeta. Seksualna frustriranost današnjeg čovjeka, koja je bila nepojmljiva za ljude u antičkom dobu, rezultat je sustavnog uništavanja spolne svijesti u monoteizmu, koji je ženu podčinio i predstavio nižim bićem, dovodeći je pod pojam "stroj za rađanje" a muškarcu nametnuo seks isključivo kao potrebu za stvaranjem potomstva. Sve drugo, posebno uživanje u spolnom činu, proglašeno je nepoželjnim jer, kako je poznato, od samog početka monoteizam se na sve načine trudio čovjeka odvojiti od prirode, njegove iskonske kolijevke.
Mržnja prema seksu je jako naglašena u kršćanstvu gdje se promovira fantastična i krajnje nerazumna teorija kako je Isus nastao natprirodnim putem, a nikako spolnim činom, te nerazumna sklonost klera, naročito u katoličanstvu, da život provedu u celibatu, što je potpuno ekstremno i krajnje neprirodno stanje za bilo kojeg čovjeka. Kakve je to devijacije probudilo najbolje nam svjedoče masovni slučajevi pedofilije, ali i drugih nastranosti, među katoličkim svećenicima koji su šokirali cio svijet. Nešto slično pronalazimo u islamu gdje je prisutan neshvatljiv strah pred ženom, njenim tijelom i općenito seksualnošću. Potreba da se žena u potpunosti prekrije odjećom, kako ni na koji način ne bi otkrivala ništa od onog što je čini ženskim bićem, također je prouzročilo pojavu pedofilije, ili čak u pojedinim afričkim zemljama potpuno ne-islamski običaj obrezivanja žena, koje osim tjelesnog osakaćivanja, ali i traumatičnog iskustva, napravi od nje često potpuno aseksualnu osobu.
Jedan od glavnih korijena povijesnog straha muškarca pred ženom, posebno nametanjem kulta superiornog muškarca, je i u njenoj prirodnoj sposobnosti da znatno duže uživa u seksualnom sjedinjenju te nakon orgazma, već poslije dvije minute, žena može započeti sa novim spolnim činom dok je prosječnom muškarcu iza orgazma potrebno 15-20 minuta da postigne ponovnu erekciju i samim time bude sposoban za novi koitus.
Obredi podsticanja plodnosti
Iz dosta rjetkih opisa ipak je moguće pretpostaviti kako su naši ilirski preci zamišljali ili predstavljali si Veliku Majku. Ona je bila utjelovljena u crnoj zemlji te je vizuelno njen izgled bio izgled žene tamne boje kože, što i nije iznenađujuće zbog pojedinih arheoloških istraživanja prema kojima su stručnjaci dokazali da su na našim prostorima u davnoj prošlosti živjeli tamnoputi stanovnici, popularno nazvani balkanski crnci. Sam prostor Balkana izuzetno je bitan u cjelokupnom istraživanju povijesti Europe pošto on, bez ikakvog pretjerivanja, predstavlja samu kolijevku kontinenta. Postoji velika mogućnost da su Iliri, usljed migracija, svojim dolaskom asimilirali zatečena religijsko-magijska vjerovanja i na njima izgradili svoje kultove, posebno onaj posvećen plodnosti.
Kult plodnosti se u načelu bazira na raznim seksualnim aktivnostima. Upotreba energije koju proizvodi spolno uzbuđenje, naročitog pred i tokom orgazma, pokreće sile prirode koje, ako ih se tada usmjeri u željenom pravcu, mogu prizvati sve one aspekte sreće potrebne za izvršenje nekog cilja. Proučavajući dostupne podatke uoči sam kako primarno svi oni ritualni pokreti i geste u bosanskom kultu plodnosti imaju za cilj prvenstveno povezati što intimnije čovjeka sa samom prirodom, njegovim izvorištem, i u tom spoju polučiti plodnost sa obje strane. Zdrav spolni organ, intimna higijena, kao i uostalom čistota cijelog tijela predstavljali su garanciju da će poduzeti obred polučiti pozitivan rezultat te svojim stanjem odraziti se i, na primjer, na čistoću žita, odnosno da u njemu neće biti kukolja. Želja za plodnošću neupitno je pobjeđivala sve krute društvene norme ponašanja, koje su čak u ruralnim sredinama bile izraženije nego u urbanim, i time prkosile konzervativnom odgoju neprijateljski usmjerenom ka svakom obliku seksualnosti u čemu je vidio isključivo nemoral i demonsko djelovanje.
Na određeni način arhaični postupci intimnog dodirivanja ljudskog spolovila sa elementima prirode, prvenstveno zemljom, drvećem i sjemenjem, praiskonsko je povezivanje čovjeka sa onim što je od stvaranja urođeno u njemu. Mišljenja sam da se sav živi svijet u prirodi raspoznaje i komunicira upravo preko plodnosti i svega onog što ona u svom dubljem značenju predstavlja. Rituali plodnosti nisu bitni samo u pogledu održavanja fertiliteta već i same brige o ljudskom tijelu. Primjetno je to svakako u onim ritualnim postupcima u kojima se muškarac obraća svom penisu otkrivaju stvarnu brigu za taj dio tijela, njegovu vitalnost. Naravno, da su benefiti takvog ponašanja mnogostruki, a među najvažnijim je to što je muškarac tog vremena upoznavao ali i razvijao svijest o svojoj seksualnosti i učvršćivao pripadnost zajednici.
Obredi prizivanja plodnosti
Kult plodnosti oduvijek je pripadao običnom narodu, poljoprivrednicima i stočarima, pa se stoga može smatrati i sastavnim dijelom narodne magije, čiji su ritualni postupci i vjerovanja potencirali plodnu godinu, kako bi se omogućilo dovoljno hrane da se prehrani zajednica. Identični obredi kulta plodnosti širom Europe imali su u sebi naglašenu seksualnu notu, odnosno rituale plodnosti, uobličene u snošaju muškarca i žene u prirodi, obično na njivi, kako bi tim činom blagoslovili zemlju i podstakli je na stalnu plodnost. Na sjeveru Europe, u zemljama sa bogatom, odnosno njegovanom, paganskom tradicijom ti obredi su se najčešće izvodili u vrijeme proljetnjih praznika. Upravo zato što je riječ o iznimnoj i moćnoj sili, seksualna energija ima višestruke koristi unutar paganizma. Ona se koristi, između ostalog, kao ponuda za duhovne sile, za prizivanje božanstava, njome se podiže razina svijesti ili znanja, postiže nadahnuće, omoguća pronicanje u skrivene i mistične pojave, služi za osnaživanje rekvizita, blagoslov, liječenje, etc. Ilustrativno je navesti jedan segment paganskog obreda, kako bi se bolje razumijela uloga seksualne energije. U starodrevnim obredima Veliki svećenik na kraju rituala posipa svojom spermom vještice koje nage kleče u krugu oko njega, čime ih on zapravo blagosilja. Time na njih prenosi energiju moć boga Pana, odnosno sve ono što on predstavlja, a čime one postaju moćnije, vitalnije i stječu imunitet pred zlom.
U intimi sa prirodom
Ovo su neki od primjera obredne magije u kultu plodnosti koji su na našim prostorima bili prisutni dugi niz vijekova. U njima se uočava krajnje intiman odnos čovjeka i prirode te slavljenje života kroz stvaranje. Što je plodnost bila naglašenija sukladno sa tim je rasla i moć pojedinca, ali i njegova sposobnost da pobjedi sve nedaće i svakodnevne probleme. Izražena plodnost podstiče veliku moć protiv bolesti i nesreće čemu svjedoče neka naša ali i arapska vjerovanja. Naime, u Alžiru i Maroku se vjeruje da ona žena koja rodi blizance stječe baraku – moć liječenja određene bolesti, dok se u našim krajevima tvrdilo da žena koja rodi blizance može otjerati nevrijeme ako okrene golu stražnjicu prema oblacima.
- Kada se sije kukuruz onda vlasnik imanja dodirne penisom zemlju i kaže: „Ovako bio trouglast moj kukuruz!“. Potom podigne penis prema gore, u pravcu neba, i govori: „Ovako stabljike kukuruza bile uspravne, kao moj penis“. Vjerovalo se da će nakon ovakvog obreda kukuruz dati bogat plod, po nekoliko klipova kukuruza na jednoj stabljici. Ako, pak, želi da mu kukuruz brzo proklija u zemlji onda nakon što obavi snošaj sa suprugom kaže sljedeću formulu:
Kako god sperma brzo izišla,
tako brzo i kukuruz niknuo iz zemlje.
- Kada se žito sije, onda se prvo u sjeme pomiješa i malo živog kreča, a potom muž obavi snošaj sa ženom i svrši u svoju ruku pa njome poškropi zrna žita i govori:
Bože mi pomozi!
Žito moje, kako ova sperma iz ruke prskala,
tako i ti svježe, lijepo i zdravo iz zemlje proklijalo.
Kako su god testisi zdravi, tako moje žito bilo lijepo i zdravo.
- U proljeće bi muškarac dotaknuo penisom svako stablo voćki i ponavljao magijsku formulu:
Kako god je porod u mojoj kući,
tako sve voćke rodile.
- Kad se kupus sadi na njivu dođe muž pa govori formulu:
Ja kupus sadim i penisom brazde gladim.
Koliko u mene dlaka, toliko kupusnih glava bilo!.
Zatim malo se pomokri po brazdi. Vjerovalo se da će nakon toga kupus biti vlažan.
- Da dunja, šljiva ili jabuka urode plodovima skupe se trojica odraslih muškaraca sa bujnim stidnim dlakama, stanu pred drvo, izvade penise i svaki kaže ovu formulu:
Čuješ li dunjo, kolika je oko penisa dlaka!
Kako god moj penis daleko prskao i bacao mokraću,
tako i ti bacala cvijet i plod!
- Kad je žito puno snijeti, onda gazda ode na mladi petak na polje, skine gaće i okrene guzicu ka žitu, pusti vjetar i kaže:
Žito, ja ne prdim na tebe već na snijet.
Kako god vjetar iz mene izišao,
tako snijet izišla iz žita.
Kako god je moja guzica čista,
tako i moje žito čisto bilo!
Kad muškarac ode na njivu sijat žito, skine se na golo, i posije tri sloga žita i onda će ono biti čisto tojest bez kukolja.
- Gol i zdrav muškarac noću odlazi na polje i protrči kroz njega i govori:
Iz dosta rjetkih opisa ipak je moguće pretpostaviti kako su naši ilirski preci zamišljali ili predstavljali si Veliku Majku. Ona je bila utjelovljena u crnoj zemlji te je vizuelno njen izgled bio izgled žene tamne boje kože, što i nije iznenađujuće zbog pojedinih arheoloških istraživanja prema kojima su stručnjaci dokazali da su na našim prostorima u davnoj prošlosti živjeli tamnoputi stanovnici, popularno nazvani balkanski crnci. Sam prostor Balkana izuzetno je bitan u cjelokupnom istraživanju povijesti Europe pošto on, bez ikakvog pretjerivanja, predstavlja samu kolijevku kontinenta. Postoji velika mogućnost da su Iliri, usljed migracija, svojim dolaskom asimilirali zatečena religijsko-magijska vjerovanja i na njima izgradili svoje kultove, posebno onaj posvećen plodnosti.
Kult plodnosti se u načelu bazira na raznim seksualnim aktivnostima. Upotreba energije koju proizvodi spolno uzbuđenje, naročitog pred i tokom orgazma, pokreće sile prirode koje, ako ih se tada usmjeri u željenom pravcu, mogu prizvati sve one aspekte sreće potrebne za izvršenje nekog cilja. Proučavajući dostupne podatke uoči sam kako primarno svi oni ritualni pokreti i geste u bosanskom kultu plodnosti imaju za cilj prvenstveno povezati što intimnije čovjeka sa samom prirodom, njegovim izvorištem, i u tom spoju polučiti plodnost sa obje strane. Zdrav spolni organ, intimna higijena, kao i uostalom čistota cijelog tijela predstavljali su garanciju da će poduzeti obred polučiti pozitivan rezultat te svojim stanjem odraziti se i, na primjer, na čistoću žita, odnosno da u njemu neće biti kukolja. Želja za plodnošću neupitno je pobjeđivala sve krute društvene norme ponašanja, koje su čak u ruralnim sredinama bile izraženije nego u urbanim, i time prkosile konzervativnom odgoju neprijateljski usmjerenom ka svakom obliku seksualnosti u čemu je vidio isključivo nemoral i demonsko djelovanje.
Na određeni način arhaični postupci intimnog dodirivanja ljudskog spolovila sa elementima prirode, prvenstveno zemljom, drvećem i sjemenjem, praiskonsko je povezivanje čovjeka sa onim što je od stvaranja urođeno u njemu. Mišljenja sam da se sav živi svijet u prirodi raspoznaje i komunicira upravo preko plodnosti i svega onog što ona u svom dubljem značenju predstavlja. Rituali plodnosti nisu bitni samo u pogledu održavanja fertiliteta već i same brige o ljudskom tijelu. Primjetno je to svakako u onim ritualnim postupcima u kojima se muškarac obraća svom penisu otkrivaju stvarnu brigu za taj dio tijela, njegovu vitalnost. Naravno, da su benefiti takvog ponašanja mnogostruki, a među najvažnijim je to što je muškarac tog vremena upoznavao ali i razvijao svijest o svojoj seksualnosti i učvršćivao pripadnost zajednici.
Obredi prizivanja plodnosti
Kult plodnosti oduvijek je pripadao običnom narodu, poljoprivrednicima i stočarima, pa se stoga može smatrati i sastavnim dijelom narodne magije, čiji su ritualni postupci i vjerovanja potencirali plodnu godinu, kako bi se omogućilo dovoljno hrane da se prehrani zajednica. Identični obredi kulta plodnosti širom Europe imali su u sebi naglašenu seksualnu notu, odnosno rituale plodnosti, uobličene u snošaju muškarca i žene u prirodi, obično na njivi, kako bi tim činom blagoslovili zemlju i podstakli je na stalnu plodnost. Na sjeveru Europe, u zemljama sa bogatom, odnosno njegovanom, paganskom tradicijom ti obredi su se najčešće izvodili u vrijeme proljetnjih praznika. Upravo zato što je riječ o iznimnoj i moćnoj sili, seksualna energija ima višestruke koristi unutar paganizma. Ona se koristi, između ostalog, kao ponuda za duhovne sile, za prizivanje božanstava, njome se podiže razina svijesti ili znanja, postiže nadahnuće, omoguća pronicanje u skrivene i mistične pojave, služi za osnaživanje rekvizita, blagoslov, liječenje, etc. Ilustrativno je navesti jedan segment paganskog obreda, kako bi se bolje razumijela uloga seksualne energije. U starodrevnim obredima Veliki svećenik na kraju rituala posipa svojom spermom vještice koje nage kleče u krugu oko njega, čime ih on zapravo blagosilja. Time na njih prenosi energiju moć boga Pana, odnosno sve ono što on predstavlja, a čime one postaju moćnije, vitalnije i stječu imunitet pred zlom.
U intimi sa prirodom
Ovo su neki od primjera obredne magije u kultu plodnosti koji su na našim prostorima bili prisutni dugi niz vijekova. U njima se uočava krajnje intiman odnos čovjeka i prirode te slavljenje života kroz stvaranje. Što je plodnost bila naglašenija sukladno sa tim je rasla i moć pojedinca, ali i njegova sposobnost da pobjedi sve nedaće i svakodnevne probleme. Izražena plodnost podstiče veliku moć protiv bolesti i nesreće čemu svjedoče neka naša ali i arapska vjerovanja. Naime, u Alžiru i Maroku se vjeruje da ona žena koja rodi blizance stječe baraku – moć liječenja određene bolesti, dok se u našim krajevima tvrdilo da žena koja rodi blizance može otjerati nevrijeme ako okrene golu stražnjicu prema oblacima.
- Kada se sije kukuruz onda vlasnik imanja dodirne penisom zemlju i kaže: „Ovako bio trouglast moj kukuruz!“. Potom podigne penis prema gore, u pravcu neba, i govori: „Ovako stabljike kukuruza bile uspravne, kao moj penis“. Vjerovalo se da će nakon ovakvog obreda kukuruz dati bogat plod, po nekoliko klipova kukuruza na jednoj stabljici. Ako, pak, želi da mu kukuruz brzo proklija u zemlji onda nakon što obavi snošaj sa suprugom kaže sljedeću formulu:
Kako god sperma brzo izišla,
tako brzo i kukuruz niknuo iz zemlje.
- Kada se žito sije, onda se prvo u sjeme pomiješa i malo živog kreča, a potom muž obavi snošaj sa ženom i svrši u svoju ruku pa njome poškropi zrna žita i govori:
Bože mi pomozi!
Žito moje, kako ova sperma iz ruke prskala,
tako i ti svježe, lijepo i zdravo iz zemlje proklijalo.
Kako su god testisi zdravi, tako moje žito bilo lijepo i zdravo.
- U proljeće bi muškarac dotaknuo penisom svako stablo voćki i ponavljao magijsku formulu:
Kako god je porod u mojoj kući,
tako sve voćke rodile.
- Kad se kupus sadi na njivu dođe muž pa govori formulu:
Ja kupus sadim i penisom brazde gladim.
Koliko u mene dlaka, toliko kupusnih glava bilo!.
Zatim malo se pomokri po brazdi. Vjerovalo se da će nakon toga kupus biti vlažan.
- Da dunja, šljiva ili jabuka urode plodovima skupe se trojica odraslih muškaraca sa bujnim stidnim dlakama, stanu pred drvo, izvade penise i svaki kaže ovu formulu:
Čuješ li dunjo, kolika je oko penisa dlaka!
Kako god moj penis daleko prskao i bacao mokraću,
tako i ti bacala cvijet i plod!
- Kad je žito puno snijeti, onda gazda ode na mladi petak na polje, skine gaće i okrene guzicu ka žitu, pusti vjetar i kaže:
Žito, ja ne prdim na tebe već na snijet.
Kako god vjetar iz mene izišao,
tako snijet izišla iz žita.
Kako god je moja guzica čista,
tako i moje žito čisto bilo!
Kad muškarac ode na njivu sijat žito, skine se na golo, i posije tri sloga žita i onda će ono biti čisto tojest bez kukolja.
- Gol i zdrav muškarac noću odlazi na polje i protrči kroz njega i govori:
Kako ja zdrav ovuda trčao,
tako moje žito bilo zdravo i brzo napredovalo!
Kako su god u mojoj glavi dva oka kao dva zrna,
u mom žitu sve čisto bilo.
- Kad žena namjerava saditi luk u vrtu onda njen muž promješa jednom rukom sjemenke a drugom rukom istovremeno drži svoje testise i vrti ih u krug. Nakon toga žena ide u vrt posaditi ga ali tako da svaku sjemenku zasadi ritmički spuštajući je između nogu u rupu u zemlji, odnosno prelazeći njome preko svoje vagine. Po narodnom vjerovanju onaj luk koji „vidi“ vaginu brže i bolje raste od onog koji je nije „vidio“
tako moje žito bilo zdravo i brzo napredovalo!
Kako su god u mojoj glavi dva oka kao dva zrna,
u mom žitu sve čisto bilo.
- Kad žena namjerava saditi luk u vrtu onda njen muž promješa jednom rukom sjemenke a drugom rukom istovremeno drži svoje testise i vrti ih u krug. Nakon toga žena ide u vrt posaditi ga ali tako da svaku sjemenku zasadi ritmički spuštajući je između nogu u rupu u zemlji, odnosno prelazeći njome preko svoje vagine. Po narodnom vjerovanju onaj luk koji „vidi“ vaginu brže i bolje raste od onog koji je nije „vidio“
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.