Mnogi od nas znaju više toga o grčkoj, rimskoj,
egipatskoj pa čak i vikinškoj mitologiji nego našoj vlastitoj. Za to je
djelomično kriv stav Crkve koji je kroz povijest bio uglavnom negativan prema
mitološkim bićima, blagdanima i običajima iz slavenske (a time i hrvatske)
mitologije. S druge strane tu je utjecaj Hollywooda te filmova i serija koji
promoviraju i populariziraju određene, javnosti najzanimljivije, mitologije i
religije.
Mit o vilama zajednički
je mnogim slavenskim narodima, uključujući i hrvatski narod te je jedan od
najraširenijih i najstarijih mitova. Prve podatke o vilama na našim prostorima
dobivamo od Prokopija iz Cezareje (6. st.) koji kaže da Slaveni „poštuju rijeke
i nimfe, kao i druge demone, i svima prinose žrtve, a tom prilikom i gataju.“
Iako u Tolkienovom Gospodaru Prstenova postoje
i vile (točnije ‘vilenjakinje’) i vilenjaci, u hrvatskoj mitologiji kao
natprirodna bića postoje samo vile, tajanstvene žene koje žive u prirodi,
uglavnom po gorama, uz jezera i potoke ili u njima, pored izvora ili u zemlji u
posebnim pećinama i jamama. Vile nalikuju ljudskim ženama, diči ih posebna
ljepota i, za razliku od Zvončice, nemaju krila. Visoke su i vitke, imaju bujnu
kosu koja je ili raspuštena ili spletena u pletenice. Nose bijelu odjeću, a
ponekad na glavi imaju zlatnu krunu, zlatnu zvijezdu ili zimzelen vijenac.
U nekim pričama vile imaju nekoliko fizičkih mana. U
jednoj verziji im kosa užasno smrdi, a u drugoj verziji umjesto ljudskih
stopala imaju mačje šape, konjska kopita ili kopita mazge i magarca te kozje
ili goveđe noge koje onda dobro skrivaju. Možda je to razlog zašto vile jako
vole konje. Ako nekome konj ostane izvan staje preko noći, igraju se s njim do
zore i spletu mu grivu u pletenice. Čini se da je tog mita bila svjesna i
Ivana Brlić Mažuranić koja ga je iskoristila u svojoj knjizi Priče iz Davnina (1971) u priči o vili Kosjenki.
„Učinilo se Kosjenki vrlo divotno jašiti ovako kao
vihor po noći na konjicu. A baš ona bijaše uhvatila najživljega vranca:
malenoga, a ljutoga kao vatra. Trči vranac sve uokrug sa drugim konjima, a
najbrži je od sviju. Sve po njemu pjena prska. Ali Kosjenki se htjelo još bržeg
jahanja. Sagne se ona i uštipne vranca za desno uho. Poplaši se vranac, digne
se na stražnje noge, a onda poleti ravno preda se, ostavi druge konje, ostavi
livade i odnese kao vihor Kosjenku u daleki svijet. Mililo se Kosjenki ovo
strelovito jahanje.“
Vile su uglavnom dobre ili neutralne,
ali oko njih treba biti oprezan jer ih je lako naljutiti. Pomažu ljudima tako
da im daju korisne stvari, pastirima znaju čuvati stado dok spava, liječe ljude
travama ili ih uče koje trave imaju ljekovita svojstva. Zalutalom putniku
pokazuju put, jačaju vojnike i uspavljuju dijete koje plače u kolijevci.
Ponekad vile postave uvjet da osoba kojoj su dale dar ne smije pogledati dar
dok ne dođe kući. Ako osoba poklekne i pogleda, dar se pretvori u ugljen,
ljusku od jajeta i slično. Djetelina s četiri lista poznata je u Slavoniji kao
vilinska trava i osobi koja je nađe donijet će sreću i bogatstvo, ali i veliku
nesreću ako djetelinu baci u vatru.
Doduše, ponekad znaju ukrasti dijete koje im se
posebno svidi (najčešće lijepo i darovito dijete) i odgajati ga kao svoje.
Ponekad ukradu dijete i umjesto njega podmetnu svoje dijete. Iako nema
vilenjaka, vile vole zavoditi ljudske mladiće i s njima imati potomstvo.
Muškarci koji su na neki način povezani s vilama nazivaju se vilenjacima, vilovnjacima ili vilenicima, ali oni su
definitivno ljudskog porijekla. Ako netko zatekne vile dok se češljaju na
bunaru, odnesu ga sa sobom. Vole se osvećivati ljudima ako prekrše zakletvu
koju su im dali ili ako ne prihvate vilinsko prijateljstvo. Oni koji prihvate
vilinsko prijateljstvo često postanu vidoviti ili postanu vični vidari.
Osim djece, vile znaju otimati i odrasle. U Novigradu
je zabilježen mit koji kaže da vile znaju oteti čovjeka i dati mu znanje
proricanja. To učine tako da ga odvedu na planinu gdje žive. Inicijacija
čovjeka odvija se pored starog drveta koje je čest inicijacijski simbol u mnogim
mitologijama.
U južnim krajevima Hrvatske vjerovalo se da se vile
hrane medom, janjcima, malim praščićima ili jedu mast. Iz panonskih predjela
stiže glas da su jele mrvice koje su ostale na stolu nakon što su ljudi pojeli
objed. Vile ne piju vodu niotkuda osim iz čistih izvora. Ponekad se smatralo da
se njihova moć nalazi u zlatnom pojasu ili marami koje imaju na sebi i ako im
se to oduzme, gube svoju moć. Ta je moć bila velika, a to najbolje opisuje
legenda koja kaže da su Arenu u Puli izgradile
upravo vile i to u jednoj noći. Uzimale su kamen s Učke i slagale su kamenje u
krug. No vile su, u ovoj verziji, bića noći i kad su čule prvog pijetla morale
su prestati raditi. Zbog toga je Arena ostala nedovršena.
Suđenice (sudbine,
sujenice, rođenice) također su neka vrsta vilinskih bića koja određuju
čovjekovu sudbinu u trenutku rođenja. Uglavnom se pojavljuju tri suđenice koje
nakon rođenja dogovaraju djetetovu sudbinu, a bit će onako kako kaže posljednja
suđenica. Ljudima su nevidljive osim ako neka osoba nema kod sebe cvijet
paprati, a rodilja ih može čuti ako probdije cijelu noć. U nekim je krajevima
postojao običaj ostavljanja hrane na stolu koju bi suđenice onda pojele te bi
nakon toga bile blage i dobronamjerne u proricanju sudbine djeteta.
Žene koje su tvrdile da su posebno vične u liječenju i
da su ih tome naučile vile, nazivale su sevilenicama. Postoji
slučaj koji datira iz 1660. godine kada je pristigla obavijest „kapetanu
Janjine u Dubrovačkoj Republici, Ivanu Gučetiću, da u njegovoj kapetaniji imade
vilenica i vještica (streghe)“. Kapetan je naredio da se dovede jedna od tih
vilenica jer ga je zanimalo što vilenice znaju raditi. Vilenica mu je
odgovorila da zna liječiti i da ju je tome naučila Tetka Vila koja joj se
pojavljivala u bijeloj halji, u obliku redovnice. Također je tvrdila da zna
prepoznati kome je naudila vještica te hoće li ta osoba ozdraviti ili ne. Iz
ovog je iskaza očito miješanje starije mitologije o vilama s novijim kršćanskim
elementima koji su kasnije došli na hrvatsko tlo. Lik vilenice bio je uobičajen
u Dalmaciji, a osim liječenja, mogle su poništavati i tuđe čarolije.
Reforma Crkve, žestoka protestantska kritika stanja u
kršćanskom svijetu toga vremena i Tridentski sabor (1545-1563) pokrenuli su
procese koji su snažno utjecali na Europu. Naime, osim reforme Crkve došlo je i
do „reforme narodne kulture“ kad se vilenice stavljaju u negativan kontekst
iako prethodno nisu plijenile preveliku pažnju u crkvenim krugovima. U 17.
stoljeću vilenice su izjednačene s vješticama što je značilo da su bile jednako
podložne progonu. Praksi progona ženskih osoba optuženih za posjedovanje
nadnaravnih moći stala je na kraj Marija Terezija 1756. godine, a dvije godine
poslije, sudovima u Hrvatskoj i Slavoniji zabranjuje se voditi bilo kakve
procese protiv vještica, vilenica i čaranja bez izravne caričine dozvole.
Motiv vile zadržao se u Hrvatskoj, a često
je prisutan u umjetnosti i književnosti renesanse, neoklasicizma i
romantizma. Vile su recimo česti motiv u mnogim slikama Vlaha Bukovca. Na
njegovoj slici Hrvatski preporod (1895) iznad Gundulića koji sjedi roje se
vile, a jedna ga je vila i zagrlila. Vile nose bijele haljine jer je bijela
boja najčešće povezivana s vilama, ali istovremeno je i simbol djevičanstva i
čistoće i na glavi im se nalaze ukrasi slični tijarama. Vile se mogu
primijetiti i u možda najpoznatijoj Bukovčevoj slici, “Gundulićev san”. Hanibal
Lucić napisao je pjesmu Jur nijedna na svit vila (16. stoljeće) u kojoj upravo
opisuje njezinu nadnaravnu ljepotu i zeleni vijenac na glavi. U recentnijim
vremenima, lik vile ponovo plijeni pažnju kao dio kulturne baštine i česta je
tema etnoloških istraživanja.
Vaša ,
Soror PIAL
TREBATE POMOC obratite se na mistikaokultizam@gmail.com ili na mob: 092 324 1928
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.